Buscar  
Plataforma per la Llengua proposa fer denúncies contra Telecinco
La Plataforma per la Llengua es posiciona davant dels dèficits de l’estat espanyol pel que fa al reconeixement del català i critica els trets de racisme lingüístic del “Manifiesto por la lengua común”
Joan Gil Oliveras | col·laborador Plataforma per la Llengua | 28-7-2008 a las 19:11 | 1015 lecturas | 9 comentarios
www.kaosenlared.net/noticia/plataforma-per-llengua-proposa-fer-denuncies-contra-telecinco
Compartir: Publicar en Facebook Publicar en Twitter Publicar en Meneame Publicar en Google Buzz Publicar en Technorati Publicar en Delicious Publicar en AlternativeWeb

Després de la proposta popular del boicot a Telecinco, la Plataforma per la Llengua engega aquest queixes. Firma!

Extret integrament de la seva plana web:

La Plataforma per la Llengua denuncia els forts dèficits democràtics de l’Estat espanyol en matèria d’igualtat de drets lingüístics dels seus ciutadans. Davant les darreres manifestacions sobre la situació lingüística a l’Estat espanyol, l’organització proposa l’enviament de cartes a Telecinco per queixar-se del racisme lingüístic que sosté la cadena i que és impropi d’un mitjà amb concessió d’ús de l’espai radioelèctric públic. http://plataforma-llengua.cat/telecinco

Arran de les darreres manifestacions sobre la situació lingüística a l’Estat espanyol i el reconeixement de la llengua catalana, com també de les notícies que apunten a una retallada de l’Estatut de Catalunya en matèria lingüística per part del Tribunal Constitucional, la Plataforma per la Llengua creu necessari recordar i fer explícit el context legal d’anomalia democràtica que pateix encara la llengua catalana i els ciutadans que formen part d’aquesta comunitat lingüística dins el marc de l’Estat espanyol. Encara que aquest context no justifica certes actituds, aquestes sí que es veuen emparades per un marc legal discriminatori i “excepcional”.

Inferioritat de drets del català. Constatem l’impediment que suposa actualment l’estructura i legislació de l’Estat espanyol per assolir els mínims democràtics d’igualtat entre els ciutadans que en formen part, segons la llengua que els és pròpia. L’Estat, amb el suport legal de la Constitució, continua consagrant uns privilegis a la comunitat lingüística castellana per damunt de les altres comunitats lingüístiques, en contra dels principis d’igualtat de tots els ciutadans davant de l’Estat. L’Estat espanyol fa un tractament discriminatori davant dels ciutadans. Per exercir els propis drets davant de l’Estat cal de manera indispensable el coneixement del castellà, drets que no es poden exercir plenament amb el coneixement del català. S’esdevé un “racisme lingüístic”. L’Estat no permet exercir plenament els drets des del català però facilita les eines per fer-ho des d’una altra llengua.

Multilingüisme. El castellà ha d’ésser una eina per obrir-nos al món, a la comunicació i a la diversitat cultural, però el seu coneixement no ha d’ésser un requisit indispensable per exercir els nostres drets dins l’Estat i no poder-los exercir en les mateixes condicions per al català. Cal una gestió de les llengües que es parlen a Catalunya per part de l’administració pública, per garantir el multilingüisme i la identitats de totes les comunitats culturals de Catalunya en el marc d’una societat amb el català com a llengua comuna. La Constitució espanyola no tracta en igualtat de condicions les diverses llengües cooficials de l’Estat, i existeixen disposicions i actuacions de l’Estat que perpetuen la superioritat de drets del castellà sobre les altres (és el cas de les 149 normatives que imposen únicament el castellà en l’etiquetatge de productes).

Excepcionalitat internacional. Els processos de transició democràtica en les societats avançades han “democratitzat” també el reconeixement equitatiu dels ciutadans davant de l’Estat pel que fa a la llengua de manera inequívoca en tots els àmbits. En són exemples significatius: Bèlgica (procés culminat el 1962), el Canadà (1867-1982) o la República de Sud-àfrica (amb la nova Constitució de 1996). La situació legal del català és excepcional en el context dels països democràtics i desenvolupats i dins la Unió Europea. Per bé que hi ha altres llegües pròpies europees menys reconegudes, no hi ha dins la Unió Europea ni dins el context de països democràtics desenvolupats una llengua pròpia tan parlada i tan coneguda a nivell escrit i oral com el català que no sigui oficial a l’Estat en les mateixes condicions que les altres llengües plenament oficials d’aquest. L’Estat espanyol consagra una situació excepcional.

Bilingüisme asimètric. El criteri de majoria, que justifica la superioritat d’una llengua respecte a les altres, imposa també un bilingüisme asimètric exclusiu de les comunitats on hi ha d’altres llengües pròpies. Es dóna la paradoxa que no només és inexistent el plurilingüisme oficial de l’Estat, propi de la resta de contextos estatals comparables, sinó que per assegurar l’hegemonia i la superioritat d’una llengua només els ciutadans i ciutadanes d’altres llengües estan sotmesos al règim oficial bilingüe.

Finalment, creiem que els governs i la societat hem d’encendre les llums d’alarma davant el radicalisme nacionalista que algunes persones, entitats i empreses espanyoles estan promovent, negant la igualtat de drets dels ciutadans de l’Estat espanyol en funció de la pertinença lingüística i que parlen en termes de racisme lingüístic. L’anomenat “Manifesto por la lengua común”, en referència al castellà i promogut pel diari El Mundo, te trets de racisme lingüístic i reprèn aspectes de la política lingüística del tardofranquisme.

Entre els signants al manifest destaca el mitjà televisiu Telecinco, que ha ofert els seus mitjans per a la difusió d’aquest discurs discriminatori. Creiem que aquest posicionament ideològic és impropi d’un mitjà de comunicació privat en règim de concessió de l’espai radioelèctric públic, ja que aquest mitjà té el deure de promoure els valors democràtics, de tolerància i de protecció i respecte a les minories. Per això, La Plataforma per la Llengua ofereix l’oportunitat als ciutadans a expressar el seu desacord amb Telecinco enviant una carta a través del lloc web:

http://plataforma-llengua.cat/telecinco/
http://plataforma-llengua.cat/telecinco/
 
Más información:


Si quieres contribuir a que Kaos en la Red pueda seguir publicando artículos como este, puedes hacer tu donación en:
Paypal (seguro y permite diferentes formas de pago)
Microdonación de 2 euros
Donación de importe libre


Noticias relacionadas

El manifiesto del castellano es similar a un decreto franquista

e-notícies | Kaos. Estado EspañolEn 1975 se hizo una regulación lingüística muy parecida
[24-8-2008] | 1495 lecturas | 3 comentarios

Manifiesto por la lengua

Iñaki Egaña | Gara
[6-8-2008] | 1313 lecturas | 5 comentarios

TeleciRco.

hortaroja | valencianismeactiu.blogspot.com[A finals del passat mes de juny un grup d’intel·lectuals espanyolistes signaven el Manifiesto por la lengua común, que...
[2-8-2008] | 1202 lecturas | 2 comentarios

Boicot a tele 5

Kaos. Euskal Herria | BoltxeTelecinco ha dicho en el informativo del mediodía, que pone a disposición del colectivo que lleva esta iniciativa, su canal de televisión para dar apoyo al "manifiesto por la lengua comun"
[15-7-2008] | 3842 lecturas | 52 comentarios

Comentarios (9)

#1

PROU Joan Gil Oliveres!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!|28-07-2008 23:35

Mira, no entenia per què et tenien tanta mania d'obrir coses a indymedia sobre tu, però ara ho veig més clar: tens UNES ÀNSIES DE PROTAGONISME QUE NO TE LES AGUANTES, NEN!

  Aquest manifest és de la PL, per què poses el teu nom doncs, si no ho has fet tu? per què has enviat la notícia?¿?¿?¿?¿? per què ets soci del la PL?¿?¿?¿? 

  Que fagis escrits que diuen molt sense aportar res de nou sobre Bolonya i els firmis, passi, però que t'intentis apropiar de la feina que fa  una paltaforma transversal en defensa de la llengua,... pf.. fastigós.

  PS: Als companys de Kaos, si us plau, no borreu el missatge. No acostumo a faltar el respectea ningú ni ficar-me amb persones concretes, però ho veieu o no que això és fer un gra massa?¿? Estic d'acord en que cal censurar les provocacions, insults i faltes de respecte. Però a mi em sembla més falta de respecte el que fa aquest individu, intentant-se apropiar de quelcom únicament per ser soci (com milers més, valla mèrit) que tocar el crostó.

Valoración: -2    |  Avisar provocación

#2.- Fartet

Joan Gil Oliveras|29-07-2008 14:52

En cap cas es confon l'autor (tota la PxLl) amb qui ho envia.Torna't a llegir tot el text. A la PxLl qui re-envia documents de la PxLl ha de firmar. TU COM NO HO SAPS PERÒ OPINES IGUALMENT, NO HO SAPS.

Em vols censurar a Kaos pel que dius al final oi? Al cap i a la fi deus ser dels que m'estan usant el meu nom per desprestigiar-me per Indymedia posant coses que no dic jo en aquest espai d'internet. Deus ser el mateix. Les ganes de criticar-me han fet que en aquest cas no t'adonessis del "Extret integrament de la seva plana web", o d'altres comentaris que he fet perquè no és confongués l'autoria del document amb un simple membre col·laborador (per cert, informa't perquè soci i col·laborador no és el mateix).

Res. Que teniu moltes ganes de criticar i desprestigiar-me x Internet usant el meu nom, però que la vostra ràbia, i les vostres ganes per desprestigiar la meva persona, us traixeen continuament. FEU QUELCOM MÉS ÚTIL si us plau.

  -Aquest manifest és de la PL, per què poses el teu nom doncs, si no ho has fet tu? per què has enviat la notícia?¿?¿?¿?¿? per què ets soci del la PL?¿?¿?¿?-

Poso el meu nom pel que he dit abans. Per responsabilitat, per problemes, per costum, a PxLl qui re-envia missatges (per mail, etc.) de la PxLl els firma a dalt i a baix els firma tota la PxLl si és un document conjunt de la PxLl. Jo sóc un novell, però de moment veig que és funciona així. TU QUE NO EN TENS NI IDEA, ET POSES A CRITICAR LLIUREMENT.

Valoración: 1    |  Avisar provocación

#3.- Aburrit

Joan Gil Oliveras|29-07-2008 14:59

Primer informa't. 

Perquè he enviat la notícia? Perquè em semblava important! Carai. És que realment el que em voleu és censurar, és retirar-me del mapa, és que no opini, que no faci feina, que no existeixi. També em critiqueu que col·labori amb PxLl?

I l'altre pregunta és lo pijor. Perquè col·laboro? (que no sóc soci, CARAI! INFORMA'T ABANS DE PARLAR I CRITICAR QUE TOTA LA CRÍTICA JA NO TÉ SENTIT). Ara no puc ni fer res? Em critiques que faci quelcom, que re-envii coses de la plataforma a la que formo part?
Això és surrealista.

Que faig escrits sense aportar res de nou sobre el Pla de Bolonya? Això ho dius tu, altres companys i companyes organitzats o no organitzats no penseu el mateix. D'entrada em diuen que convido a la pluralitat, a sumar i no restar com fan d'altres.

I d'altres coses com reflexió i etc., ja t'ho explicaran ells i elles, no em tiraré floretes jo mateix. Bé, tampoc sé perquè estic perdent el temps amb tu.

En cap cas m'he apropiat de la feina de PxLl, torna't a llegir el text i queda ben clar que és un document conjunt de PxLl.

Valoración: 0    |  Avisar provocación

#4.- Prou perdre el temps, si us plau

Joan Gil Oliveras|29-07-2008 15:03

Demanes que em censurin. O quin demòcrata. O quin defensor de la llibertat d'expressió. Perfecte. Veste'n amb els teus companys a difamar per Indymedia perquè aquí hi ha gent que em llegeix amb més serietat que en l'espai Indymeida de policies, gent amb identitats falses (gent que usa  el meu nom per desprestigiar-me), etc. 

Si no t'agrada el que dic o exposo, opina, estaré molt agraït però pareu de perdre el temps en lluites personals que no penso entrar.

Ah! Per cert. El meu cognom és amb A. Si els xarnegos som defensors de la nostra pàtria també.

I un consell. Això d'insultar-me desacredita tot el que has dit anteriorment. No ho tornis a fer, t'ho recomano.

Es nota la ràbia personalitzada. La principal raó per criticar qualsevol cosa relacionada amb mi.

Salut! i Canya a Bolonya! 

Valoración: -1    |  Avisar provocación

#5

ets un prepotent, noi|29-07-2008 17:24

Mira, vaig veure per indymedia no se que de Joan Gil, i no sabia ben be qui era tot i que em sonava el teu nom. No ho vaig posar jo, ni havia posat mai fins ara cap comentari d'atac personal contra ningú, si no em vols creure no em creguis, no es problema meu.

  El que no entenc (no has justificat re) és que un article d'una entitat de la qual tu col·labores, on simplement t'has dedicat a fer copiar-enganxar, sigui necessari que el firmis, si no és per ànsies de protagonisme. Vaja, si jo milito a un lloc i vull enviar un manifest a un portal de notícies l'he de firmar com a persona quan ni tan sols és meu?¿? quin sentit té?¿? ets col·laborador de la PL, molt bé, com molts d'altres ho som d'altres entitats, i que?¿? aquest manifest també està a la plana web de la plataforma, el subscric, i clar que estic d'acord en que s'envii això com a notícia. Simplement que algú que s'ha limitat a enviar-lo hagi de posar el nom... Tan senzill com això, encara que pel que sembla la teva prepotència que has demostrat amb les teves 3 respostes, no t'ho deixi veure...

Valoración: 1    |  Avisar provocación

#6.- ????¿¿¿¿????¿¿¿¿????¿¿¿¿????

30-07-2008 17:19

A mi la noticia em sembla important i tant se m'en fot qui la signi, crec que es una estupidesa que discutiu per aixo.

Jo nomes puc donar les gracies per compartir la informacio.

Salut i no us esvarelleu que sembleu nens petits!!!!!! 

Valoración: 2    |  Avisar provocación

#7.- Ok

Joan Gil Oliveras|30-07-2008 17:40

Merci crack.

Valoración: 0    |  Avisar provocación

#8

david|31-07-2008 13:23

aburrit en català és avorrit

Valoración: 0    |  Avisar provocación

#9.- XD

Joan Gil Oliveras|31-07-2008 15:02

Perdó. He escrit massa ràpid.

Valoración: 1    |  Avisar provocación

La inserción de comentarios en esta noticia está desactivada

Más información en Kaos en la Red
Consumo Responsable Cultura Estado Español Països Catalans

Col-lectiu Kaos en la Red - Carrer Ramón Llull 132 Terrassa, el Vallés Occidental (Paísos Catalans)